Sunday, January 30, 2011

رونق ساختمانی خارج از بافت فرسوده

بافت های فرسوده به ر ارزانترین تور دبی   غم برقراری خط بانکی برای پرداخت تسهیلات نوسازی، هنوز به محلی جذاب برای سازنده ها تبدیل نشده است.
آمارهایی که روز گذشته وزارت مسکن درباره عملکرد نوسازی در بافت های فرسوده منتشر کرد نشان می دهد از ابتدای نیمه دوم سال گذشته تا پایان نیمه اول امسال، کلنگ ساخت 644 هزار واحد مسکونی در ارزانترین تور ترکیه  کل کشور زمین زده شده، اما فقط 100 هزار واحد از آنها در بافت های فرسوده احداث شده است.
سهم 5/15 درصدی بافت های فرسوده از رونق ساخت وساز، به مسائل پیچیده تور ارزان دوبی  حقوقی و اداری در بافت های فرسوده برمی گردد که نبود برنامه ریزی برای این چالش، انبوه سازان را به جای بافت فرسوده متوجه و سرگرم پروژه های راحت تر همچون مسکن مهر که زمین رایگان به همراه تضمین خرید در آن وجود دارد، کرده است.
انبوه سازان برای ورود به بافت فرسوده با مالکانی روبه رو هستند که برای واگذاری زمین و شراکت در ساخت وساز، خواسته ها و سلایق غیرفنی و رویایی دارند که تامین رضایت مالک زمین برای شروع فعالیت، پروسه وقت گیر و هزینه بری محسوب می شود.
از طرف دیگر در حال حاضر هزینه نهایی برای ساخت وساز در پروژه های مسکن مهر به مراتب کمتر از بافت های فرسوده است.
رییس کانون سراسری انبوه سازان در این باره معتقد است: باید انگیزه های ورود به بافت های فرسوده در مقایسه با مسکن مهر بیشتر شود.
ایرج رهبر با بیان اینکه بافت های فرسوده باید ابتدا در قطعات بزرگ چند هکتاری برای انبوه ساز فراهم شود و بعد از آن، مجوز ساخت صادر شود، گفت: پروژه های مقیاس کوچک در ارزانترین تور مالزی  محله های تنگ و باریک متناسب با ظرفیت انبوه ساز نیست و انبوه ساز ترجیح می دهد در زمین های 99 ساله که مقیاس ها بزرگ است فعالیت کند.
سرعت نوسازی پایین است
به گزارش دنیای اقتصاد براساس آنچه روز گذشته احمد صادقی معاون وزیر مسکن در امور بافت های فرسوده اعلام کرد، طی یک سال اخیر برای ساخت 100 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده پروانه ساختمانی در کل کشور صادر شده است.
این در حالی است که قانون برنامه پنجم تاکید می کند ارزانترین تور استانبول  از سال آینده باید سالانه 10 درصد از بافت های فرسوده نوسازی شوند. کل بافت های فرسوده کشور 65 هزار هکتار است که هر سال باید 650 هکتار آن که قابلیت ساخت 445 هزار واحد را دارد، نوسازی شود.
بنابراین هدفگذاری قانون برنامه پنجم برای بافت های فرسوده 5/4 برابر توان و سرعت فعلی در این بافت ها است.
تسهیلات جوابگو نیست
براساس گزارش مکتوبی که معاون وزیر مسکن ارائه کرده، در یک سال اخیر بیش از 4 هزار میلیارد تومان برای نوسازی بافت های فرسوده سرمایه گذاری شده است، اما سهم تسهیلات ارزانترین تور آفریقای جنوبی  بانکی از این میزان سرمایه گذاری، 41 درصد بوده است. این در حالی است که در پروژه های مسکن مهر، هم اکنون حدود 70 درصد هزینه ساخت وساز واحدها، تسهیلات بانکی ارزان قیمت پرداخت می شود.
طبق اعلام صادقی، از آبان ماه سال گذشته ارزانترین تور کانادا  تا آبان ماه امسال، برای نوسازی نزدیک به 100 هزار واحد مسکونی، 1650 میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده است. وزارت مسکن پیش بینی کرده برای سال جاری 6 هزار و 500 میلیارد تومان در بافت های فرسوده سرمایه گذاری انجام بگیرد.
براساس قانون برنامه پنجم قرار است از سال آینده نیمی از اعتبارات بخش مسکن به بافت های فرسوده اختصاص یابد، اما با توجه به اینکه از دو ماه پیش بانک مرکزی شارژ خط اعتباری مسکن مهر را متوقف کرد و مقرر شد بانک ها از منابع مالی خودشان به بخش مسکن و مسکن مهر تسهیلات پرداخت کنند، اکنون این سوال مطرح است که برای سال آینده چگونه قرار است تامین مالی بافت های فرسوده از طریق نظام بانکی انجام شود؟
احمد صادقی معاون وزیر مسکن روز گذشته در پاسخ به این پرسش به دنیای اقتصاد گفت: خبری از توقف شارژ خط اعتباری مسکن مهر نشنیده ام (!) و اگر هم مسوولان بانکی چنین تور ارزان برزیل  تصمیمی گرفته باشند دولت قبول نخواهد کرد.
وام ودیعه شاید دو سال دیگر
معاون وزیر مسکن درباره زمان پرداخت وام ودیعه تور ارزان وآسان ارمنستان  مسکن نیز گفت: این طرح یک طرح جدید است و تا در میان مردم جا بیفتد زمان می برد، بنابراین شاید حتی دو سال نیز از این وام ها استفاده نشود. وام ودیعه برای مالکان بافت های فرسوده است که قصد دارند برای نوسازی، به مدت دو سال اجاره نشینی کنند
این روزها مسوولان در بخش مسکن سعی دارند با سم زدایی های لازم مانع از رشد قیمت های خرید و فروش شوند و تذکرهای مکرر آنها در برخی از مناطق باعث شده تا نرخ های پیشنهادی فروش بدون تغییر ثابت باقی بمانند.

با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها برخی از افرادی که همیشه در کمین هستند تا در فرصتی مناسب جو بازار مسکن را به سمت افزایش قیمت تحریک کنند، فعالیت خود را آغاز کردند، در حالی که قبل از ارزانترین تور اندونزی  اجرای طرح تحول اقتصادی مسوولانی که کنترل بازار مسکن را در دست دارند، وقوع این مساله را پیش بینی می کردند و از متقاضیان خواستند که با رفتار منطقی باعث ایجاد نوسان قیمت ها نشوند، چراکه بسیاری از فعالان بازار مسکن براین باورند هنگامی که به هر دلیل متقاضیان به بازار معاملات ملکی هجوم می آورند باعث ارزانترین تور پکن  نوسان قیمت های پیشنهادی فروش می شوند.
تعدادی از مشاوران املاک فعال در محدوده میدان راه آهن در این باره چنین اظهار کردند: طی یک ماه گذشته، شاید تنها مناطق جنوبی تهران شاهد کمترین تحولات قیمتی در بازار مسکن بوده به طوری که در حال حاضر نزدیک به 80 درصد از مالکان همچنان بر سر قیمت های اعلام شده خود (قبل از اجرای طرح تحول اقتصادی) هستند و حدود 20 درصد از مالکان نرخ های فروش خود را تغییر داده اند، این در حالی است که در دیگر مناطق تهران فروشنده های ارزانترین تور تایلند  بیشتری در قیمت فروش ملک خود تجدیدنظر کرده اند.
صالحی یکی از بنگاهداران املاک در محدوده خیابان زمزم گفت: بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها با رونق نسبی همراه شد و این میزان استقبال به دلیل انتظارات کاذب متقاضیان در بازار مسکن بود، چراکه آنها انتظار افزایش قیمت داشتند؛ اما زمانی که به بازار ارزانترین تور قبرس  مراجعه کردند و متوجه ثبات قیمت ها شدند اغلب خریداران از خرید منصرف شدند و تصمیم گرفتند در فرصت مناسب اقدام به خرید کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: بسیاری از خریداران و فروشنده ها در بازار مسکن براین باور بودند که ایجاد طرح تحول اقتصادی شرایط بازار مسکن فعلی را مانند اوضاع سال 86 خواهد کرد، به طوری که 3 سال پیش با افزایش کاذب قیمت مسکن حتی متقاضیانی بودند که بدون اینکه واحد مورد معامله را از نزدیک مشاهده کنند سریع آن را معامله کردند.
این مشاور املاک همچنین خاطرنشان کرد: در بازار مسکن منطقه راه آهن به وضوح می توان مشاهده کرد که متقاضیانی با بودجه کافی برای خرید واحد مورد نظر حضور دارند، اما هم اکنون تور ارزان وآسان آنتالیا  اقدام به خرید نمی کنند چراکه این احتمال را در نظر دارند که ممکن است در چنین شرایطی دچار ضرر شوند، البته باید به این نکته اشاره کرد که در مناطق جنوبی تهران به دلیل اینکه قشر کم درآمد جامعه سکونت دارد معمولا نوسان قیمت در بازار مسکن روی این مناطق کمترین میزان خواهد بود، در نتیجه بازار معاملات مسکن در این دسته از ارزانترین تور آذربایجان   مناطق همیشه از یک قیمت واضح برخوردار است. این در حالی است که مالکان در برخی مناطق شمال شهر تهران اخیرا قیمت پیشنهادی را افزایش داده اند که بهترین پاسخ از طرف خریداران «نخریدن» است.
مشاور املاکی در محله سعادت آباد در این باره به دنیای اقتصاد گفت: تجربه ثابت کرده اگر خریدار به قیمت کاذب فروشنده کم محلی کند، مالک بلافاصله نرخ را پایین می آورد
روابط عمومی وزارت مسکن دوشنبه گذشته دعوتنامه ای برای نشست خبری معاون وزیر مسکن در امور بافت های فرسوده به رسانه ها ارسال کرد که در این دعوتنامه نوشته شده بود: مصاحبه مطبوعاتی معاون وزیر با موضوع «ارائه گزارش عملکرد و برنامه های آینده» در روز شنبه برگزار می شود.

اما آنچه دیروز در این نشست مطرح شد، بیشتر به ارائه گزارش عملکرد شباهت داشت تا تشریح برنامه های آینده.
طبق آنچه در قانون برنامه پنجم آمده، قرار است از سال آینده اتفاقی عظیم و نوعی انقلاب ساختمانی در بافت های فرسوده ایجاد شود. براساس قانون، مقرر شده نیمی از تسهیلات بانکی به تور ارزان وآسان ایتالیا  بافت های فرسوده اختصاص یابد و سالانه 10 درصد بافت نوسازی شود.
خبرنگاران مطلع به اعداد و ارقام در حوزه مسکن، دیروز انتظار داشتند از زبان معاون وزیر مسکن درباره اینکه چگونه قرار است این انقلاب شروع شود، بشنوند و البته از برنامه های سال 90 باخبر شوند، اما نشد.
به نظر می رسد لازم است در این ایام که مدیران تور ارزان وآسان فرانسه  ارشد وزارت مسکن در لیست کنفرانس های خبری قرار گرفته اند و ظرف امروز و فردا معاونان دیگر این وزارتخانه نشست خبری برگزار خواهند کرد، موضوع تشریح برنامه های آینده بیشتر مدنظر قرار بگیرد.
اینکه در گذشته چه اتفاقی افتاده زیاد مهم نیست، اما اینکه در آینده قرار است چه اتفاقاتی بیفتد برای سرمایه گذاران، انبوه سازان، پیمانکاران ساختمانی، مالکان بافت های فرسوده و بالاخره خبرنگاران کارشناس، فوق العاده مهم است.

.
تعدادی از اعضای کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه عملکرد نوسازی بافت های فرسوده تاکنون رضایت بخش نبوده، تاکید کردند: با آنچه در قانون برنامه پنجم برای اختصاص نیمی از ارزانترین تور پاریس  اعتبارات بانکی بخش مسکن به بافت های فرسوده در نظر گرفته شده، از سال آینده عذر و بهانه برای کوتاهی در عملکرد این حوزه قابل قبول نیست.

رییس کمیسیون عمران در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: مجلس در ارزانترین تور لندن  بررسی لایحه برنامه پنجم یک بند بابت تامین مالی نوسازی بافت های فرسوده اضافه کرد و اکنون با تصویب این قانون و با توجه به اینکه بسترهای نوسازی نیز فراهم است، باید سرعت ساخت وساز در مناطق فرسوده و قدیمی شهرها افزایش پیدا کند.علی اکبر آقایی در عین حال افزود: نمی توان به وزارت مسکن ایراد گرفت که چرا تا الان در احیای بافت های فرسوده موفق عمل نکرده؛ اما از تور ارزان انگلستان  این به بعد انتظار ما تحول در این حوزه است. رییس کمیسیون عمران تصریح کرد: دولت باید برای سال آینده نیمی از اعتبارات بانکی بخش مسکن را برای بافت های فرسوده کنار بگذارد و تا زمانی که این تخصیص اتفاق نیفتد، نمی توان انتظاری هم داشت.
مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران نیزبا اشاره به اینکه پیش از این خلأ قانون و نیز عدم تخصیص اعتبار به عاملی تبدیل شد تا وزارت مسکن نوسازی بافت های فرسوده را به امان خدا رها کند، گفت: البته از یکسال گذشته رویه وزارت مسکن در این زمینه تغییر کرده است؛ به طوری که تقدیم ارزانترین تور استرالیا  لایحه نوسازی بافت های فرسوده از سوی این وزارتخانه به مجلس نقطه عطف توجه و اراده دولت برای احیای واحدهای فرسوده بوده است. این عضو کمیسیون عمران مجلس به دنیای اقتصاد افزود: تصویب قانون بافت های فرسوده و همچنین تخصیص اعتبار از جمله مواردی هستند که باعث می شود وزارت مسکن به صورت هدفمند و با برنامه ریزی دقیق احیای واحدهای قدیمی را دنبال کند. بر این اساس مطابق برنامه پنجم توسعه مقرر شده است که وزارت مسکن سالانه 10 درصد از بافت های سراسر کشور را نوسازی کند و با درنظرگرفتن اینکه حجم بافت های فرسوده در سراسر کشور 65 هزار هکتار است، دولت باید در تور ارزان وآسان اسپانیا  پایان برنامه پنجم 30 هزار هکتار از واحدهای فرسوده را نوسازی کند.
اما در حالی که نمایندگان عضو کمیسیون عمران به چشم انداز نوسازی بافت های فرسوده تحت تاثیر آنچه در قانون برنامه پنجم آمده، خوش بین هستند، معاون وزیر مسکن در امور بافت های فرسوده، این برنامه را عملی نمی داند. احمد صادقی در این باره به دنیای اقتصاد گفت: در برنامه پنجم قید شده باید سالانه 10 درصد ارزانترین تور مارماریس  از بافت های فرسوده کشور بازسازی و نوسازی شوند، اما از ابتدای انقلاب تاکنون فقط 7 درصد مساحت بافت های فرسوده نوسازی شده است، بنابراین رسیدن به عدد برنامه غیرممکن است.
معاون وزیر مسکن همچنین درباره سهم 50 درصدی بافت های فرسوده از منابع بانکی بخش مسکن نیز گفت: مشکل نوسازی، اعتبار نیست. بافت های فرسوده یک عقب ماندگی تاریخی است که برای رفع آن نیاز به سرمایه گذاری هنگفتی است.
صادقی همچنین تصریح کرد: احتمالا سال آینده وام نوسازی برحسب تعداد واحدهایی که انبوه ساز می سازد افزایش پیدا می کند
رخی فروشنده های ملک در تهران تصمیم گرفته اند برای ارزانترین تور کوش آداسی  فروش املاک شان مزایده برگزار کنند.

در این شیوه فروش، مالک قیمت پایه برای فروش مشخص می کند و به بالاترین قیمت پیشنهادی، ملک خود را عرضه می کند.
مزایده مسکن معمولا در شرایطی برگزار ارزانترین تور کوالالامپور  می شود که ملک آنقدر با ارزش است که مالک از ترس ارزان فروشی تصمیم به جلب همزمان تعدادی خریدار را می گیرد. اما آنچه هم اکنون در بازار مسکن شکل گرفته جالب توجه است. کسانی که اقدام به برگزاری مزایده کرده اند از یک سو قیمت پایین تعیین کرده اند و از سوی دیگر دارای ملک معمولی هستند، بطوری که اگر مزایده برگزار نشود، آنچنان از فروش ملک ضرر نمی کنند.
به نظر می رسد مزایده در بازار مسکن به دلیل رونق در معاملات شکل گرفته و فروشنده ها قصد دارند در اوضاع کنونی که قیمت مسکن گیج است و نمی توان شاخصی برای تور ارزان وآسان لبنان  آن تعیین کرد، از طریق مزایده، ملک خود را به بالاترین قیمت بفروشند.
معمولا مزایده زمانی شکل می گیرد که تقاضا برای کالا ارزانترین تور کیش  بیشتر از مقدار موجود باشد و پیشنهاد دهندگان برای به دست آوردن کالا با یکدیگر بر سر قیمت رقابت می کنند. البته انجام مزایده به نحوی هم به نفع فروشنده و هم به سود خریدار است، چراکه شخصی که ملک خود را به مزایده گذاشته تلاش می کند کالای خود را به بیشترین قیمت ممکن به خریدار عرضه کند اما در مقابل، متقاضیان یا پیشنهاد کنندگان قیمت در نظر دارند ملک مورد نظر را با کمترین قیمت صاحب شوند.
معمولا مزایده با نرخی مناسب شروع می شود، زیرا اگر قیمت اعلام شده از سوی فروشنده بالاتر از حد معمول و غیر منطقی باشد، بطور یقین تعداد متقاضیان شرایط انجام مزایده را فراهم ارزانترین تور استانبول  نخواهد کرد و مالک باید در انتظار رفت و آمد خریداران برای پسند کردن ملک بماند. برای مثال در مرکز تهران یک دستگاه آپارتمان فروشی به مساحت 200 متر مربع با 4 خواب که از امکانات بالکن و پارکینگ برخوردار است به قیمت متری 700 هزار تومان برای مزایده اعلام شده است. البته فروشنده این ملک را چنان شرح داده که می ارزانترین تور یونان  توان از آن به عنوان سکونت استفاده کرد.



.

.

No comments:

Post a Comment